Gruppeprocesser og gruppedynamik - Gratis artikel fra Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Gruppeprocesser og gruppedynamik

Fokus på gruppedynamik er vigtig i arbejdet med udsatte voksne. Det er i gruppen, at vi udvikler os og lærer at begå os i verden. Læs om gruppedynamik her.

gruppedynamik

Om gruppedynamik og Gruppeprocesser

Af: Lone Gerup Adamsen, psykolog

Menneskets natur er social og er som mange andre dyrearter afhængige af gruppen. En evolutionær afhængighed, der sikrer overlevelse, beskyttelse og reproduktion. Men den menneskelige psyke er langt mere avanceret og kompleks end dyrenes, og derfor kan vi ikke nøjes med at tale om adfærd, når vi ser på menneskets grupper, selvom instinkter er vores grundlag og basalt set kan ligne flokadfærd hos dyr.

Menneskebørn fødes som sociale væsner, der er afhængige af den basale beskyttelse og tryghed, som forældrene kan give det. I tilknytningen til de nære omsorgspersoner opfyldes barnets fysiske behov for næring, søvn, omsorg og sikkerhed, og psykisk mødes det af voksne, der også prøver at forstå barnets kommunikation og imødekomme dets psykiske behov for kærlighed, nærhed og kontakt. I familien som gruppe udvikler barnet på den måde sin personlighed, selvforståelse og relationelle mønstre på grundlag af et medfødt temperament. I tilknytningsrelationerne til forældrene og andre betydningsfulde nære personer spejles barnets sind og følelser ud fra den voksnes sind og forståelse, og dermed grundlægges basale sten i barnets psyke og sociale kompetencer.

Basalt set er disse processer altid i spil i mellem mennesker og i grupper, hvor mennesker indgår i relationer. Og jo mere betydningsfuld og nærtstående den anden/de andre er, jo mere er der på spil, og jo dybere indflydelse har de andre i forhold til individets følelser, tanker og behov. Og et grundlæggende behov hos mennesket er at høre til i en gruppe, at være en del af en gruppe for at have en identitet og et udgangspunkt for at opleve sig værdsat, respekteret, have betydning samt en oplevelse af tilstrækkeligt sammenhængende identitet.

Alle mennesker kender følelsen af at være i risiko for at være udenfor, eller være ensomme og i svære perioder at have det skidt med sig selv og måske miste troen på, at man er til at holde af og kan finde ud af ”at høre til” og have betydning for andre mennesker. Udsatte voksne og psykisk sårbare er særligt udsatte i forhold til disse fænomener.

Derfor er gruppen som fænomen og dens dynamik så betydningsfuld, når vi arbejder som professionelle. Gruppen skaber en arena, hvor man via de andre og de relationer, der opstår, kan genfinde sig selv, forstå sig selv og forstå og indgå i samspil med andre mennesker. Når det lykkes individet og gruppen at fungere, bliver det individuelle medlem til som menneske med sin helt egen unikke personlighed og måde at være på. Tilhørsforholdet og sammenhængskraften i gruppen og i relationerne mellem deltagerne giver oplevelse af at man har betydning for andre. Når det lykkes oplever deltagerne en fundamental bekræftelse, forståelse og respekt i gruppen, men når det mislykkes rammes man af sin sårbarhed og af negative mønstre både på det psykiske og det relationelle plan, og eksistentielt set rammer tvivlen.

Baggrunden for gruppeprocesser og gruppedynamik

Gruppeprocesser og gruppedynamik opstår på baggrund af disse psykologiske faktorer og de findes i forskellige udtryk i organisationer, blandt arbejdspladsens kolleger, i familier, venskabsgrupper og andre identitetsskabende fællesskaber. Der skabes hierarkier via usynlige processer om magt og status, anerkendelse, afvisning, normer om konformitet eller kreativitet,  der findes syndebukke,  hvem er med i gruppen og hvem er udenfor, og gruppen og fællesskabet kan lukke sig mod eller åbne sig og udveksle med omverdenen.

Grupper kan forføre, ødelægge og misbruge mennesker. Når destruktive processer tager overhånd i grupper kan mennesker udvise uciviliseret adfærd og i yderste ekstrem systematisere ondskab og ødelæggelse som eksempelvis i krig og ved folkedrab som det ses historisk og aktuelt. Mens konstruktive, og respektfulde gruppeprocesser baseret på bl.a. tolerance for forskellighed og respekt for individets autonomi kan føre til, at mennesker kan udvikle deres integritet og identitet med oplevelse af være ønsket og have betydning i fællesskabet. Det kan ses i fredelige samfund, hvor konflikter løses i demokratiske processer med respekt for mindretal, på arbejdspladser med gode kollega-relationer omkring en fælles opgave samt i familier, hvor forældrene er tilstrækkelig gode (good enough) til at skabe sammenhængskraft, sætte rammer for og give kærlighed med forståelse for forskellighed og retfærdighed mellem søskende og det enkelte barn.

Teorier om gruppedynamik, gruppeprocesser og gruppe-psykoterapi blev udviklet i Europa efter 2. Verdenskrig, hvor man i England etablerede såkaldte terapeutiske samfund, der skulle hjælpe soldater med krigstraumer tilbage til et normalt liv. I disse ”samfund” var gruppeformatet centralt i alle sammenhænge. Man havde diskussionsgrupper, aktivitetsgrupper, sportsgrupper i både store og mindre med det formål at ansvarliggøre soldaterne og give dem realistiske arbejdsopgaver for deres dage, og at de opøvede eller genfandt evner til at løse konflikter i fællesskab med andre og skabe de forandringer, som skulle til for etablering kompetencer til at fungere i og løse dagligdagsproblemer.

Gruppearbejdet med udsatte voksne

Den teoretiske forståelse og fortsatte udvikling kan anvendes til at belyse og forstå grupper og gruppedynamik generelt i vores samfund og særligt i forhold til fagprofessioner, der beskæftiger sig med udsatte voksne. Det fordrer fagpersoner, som magter at arbejde i de spændingsfelter, som grupper og gruppedynamik ofte skaber med tendens til at lade sig styre af ubevidste emotionelle konflikter frem for afbalancerede overvejede løsningsformer baseret på sund fornuft med respekt for hver enkelt deltager. Etablering af grupper på væresteder, i bo-institutioner, i foreninger osv. skaber således muligheder for at den enkelte kan få hjælp til at komme sig og udvikle sociale færdigheder til gavn for den enkeltes egen livskvalitet og evne til at indgå i nære relationer med en konstruktivt samfundsmæssig betydning på lang sigt.

Relevante kurser og efteruddannelser

Er du interesseret i arbejdet med børn og voksne med traumer? Se nærmere på vores kategoriside: Traume uddannelse – Kurser og uddannelser til fagprofessionelle.

Arbejder du med ledelse, kan du lære mere på denne side om ledelse.

Til dig der arbejder på psykiatriområdet, har vi samlet alle vores relevante kurser og uddannelse på denne side: Psykiatri kursus – Kurser og efteruddannelse til fagprofessionelle

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere