Ledere - I er ikke alene ….! - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Ledere – I er ikke alene ….!

Som leder kan man ofte føle sig alene. Men det er du ikke! I denne artikel får du råd til, hvordan du kommer væk fra denne følelse.

gruppedynamik
Af: Susanne Teglkamp, ledelsesrådgiver i Teglkamp & Co. Jeg møder tit ledere, som fortæller, at de ofte føler sig meget alene på lederposten. Der er så mange ting, som de ikke kan dele med medarbejderne og som de af forskellige årsager ikke har lyst til at dele med deres chef. Nogle vælger så at få sig en ekstern coach, hvilket selvfølgelig også kan være en rigtig god løsning.

Jeg kommer imidlertid til at tænke på Sebastians gamle sang: Du er ikke alene, der er en, der følger dig og det´helt på det rene, han har det li´som dig.

Du er ikke alene – du har dine lederkollegaer!

Vi er tilbøjeligt til at kigge opad eller nedad fremfor at kigge til siden, når vi skal hente støtte. Alt for ofte glemmer vi, at vi har lederkollegaer rundt om i organisationen. Nogle er en del af vores eget lederteam, andre sidder i en anden del af organisationen.

Vores problemer er sjældent helt unikke men faktisk ret almindelige. Derfor vil der som regel være en eller flere af dine lederkollegaer, der enten står med samme udfordringer eller har været der og måske har gjort sig nogle gode erfaringer.

Inviter dig selv til en kop kaffe

Hvis ikke der er nogle formelle lederfora på din arbejdsplads, hvor I har lejlighed til at vende jeres udfordringer, så forsøg selv at skabe nogle muligheder. Er der nogle af dine lederkollegaer, du snakker særligt godt med og som du har tillid til og lyst til at dele med, så inviter dig selv til en kop kaffe. Du vil formentlig opleve, at din invitation vil blive taget imod – måske endda med glæde. Det handler om, at nogen tager initiativet og giver bolden op til en kollegial snak.

Walk and talk!

Som så meget andet tager vi de engelske udtryk til os, når det handler om ledelse. Jeg kunne også bare skrive det på dansk og opfordre jer til at gå en tur. Tag din kollega under armen og gå en tur. Der er mange ting, der bliver nemmere af at tale om, når man ikke sidder overfor hinanden med et bord imellem sig. Der er plads til pauser og eftertænksomhed, når man går – uden at det kommer til at virke akavet. I nogle af de virksomheder, jeg kommer i, er der nogle af lederne, der har en fast aftale om at gå en tur sammen ugentligt.

Lyt og vær nysgerrig

Hvis man skal have glæde af hinanden handler det om både at kunne lytte og kunne være nysgerrig i passende doser.

Hvis din kollega deler en udfordring med dig, så vent med at komme med alle dine egne historier, erfaringer og gode råd. Din kollega har sandsynligvis meget mere gavn af, at du er oprigtig nysgerrig og spørger ind til udfordringen – at du hjælper med at folde den ud. Spørgsmål skabe refleksion, som oftest er det, der er med til at skabe overblik og finde nye veje til at løse udfordringen.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere