Boganmeldelse: Engagement i organisationer - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Boganmeldelse: Engagement i organisationer

Hvordan skaber man engagement i organisationer? Det kan du læse mere om i denne boganmeldelse om emnet af organisationskonsulent Lone Beier Lauridsen.

Engagement i organisationer
Af: Lone Beier Lauridsen, Organisationskonsulent, rekrutteringskonsulent, stresscoach og supervisorJeg har igennem min tid som konsulent oplevet skiftende paradigmer og tilgange ift. at arbejde med trivsel, og blandt andet oplevet det store skift fra at se trivsel som noget der var adskilt fra opgaveløsningen til at se ny forskning pege på sammenhængen mellem  trivsel og at lykkes med opgaveløsningen.

Se også relevant kursus: Unik sammensat temadag med Arne Nielsson og Chris MacDonald

Jeg har også som konsulent oplevet en tilgang til medarbejderne som udskiftelige skakbrikker, der som man gerne siger, bare kan gå, ’hvis de ikke kan lide lugten i bageriet’, hvor organisationens andel i medarbejdernes trivsel, groft sagt var at have et åbent tilbud man kunne tage det eller lade være. Her har også længe været et skift på vej med de stigende demografiske udfordringer med færre mennesker på arbejdsmarkedet, hvor vi er nødt til både at tænke mere på fastholdelse og rekruttering.

Og jeg oplever vi er nået langt ved at fokusere f.eks. på kerneopgaven og social kapital, men jeg har dog alligevel savnet tilgange, der kunne favne og konkretisere de mange elementer i en organisation, der skal arbejdes med for at skabe trivsel og en god opgaveløsning. Det kan ikke løses udelukkende ved f.eks. klare lederroller og leadership pipeline, fokus på kerneopgaven eller social kapital, selvom alle disse tilgange har gode bidrag ift. trivsel og opgaveløsning.

Engagement i organisationer

Susanne Ploug Sørensen kommer i sin bog ’Engagement i organisationer’ med et rigtig fint bud på, hvordan teorier om motivation, selvets opbygning, ledelse og engagement samlet set kan inspirere os til at se, hvordan en organisation både kan skabe trivsel, vækst, udvikling og kvalitet i opgaveløsningen ved at arbejde med engagement.

Bogen er bygget op om en teoretisk gennemgang af grundlaget for at tale om og forstå begrebet engagement (også kaldet Organizational Commitment) og herefter nogle bud på, hvad der skal til for at skabe en engagerende organisation. Målgruppen er ledere, konsulenter, arbejdsmiljørepræsentanter og tillidrepræsentanter.

’Engagement i organisationer’ er interessant, fordi den vækker refleksion ift. arbejdet som leder eller konsulent – den får læseren til at spørge sig selv – gør vi egentlig det rigtige i den måde vi organiserer os på, bedriver ledelse, afholder MUS, vores mødekultur og måde at kommunikere med hinanden – får vi fastholdt vores dygtige ledere og medarbejdere eller får vi skabt tilbagetrækning i form af opsigelser, sygefravær eller mentalt fravær?

Tesen i bogen

Hele tesen i bogen er, at det er gennem dialog, løbende forventningsafstemning med den enkelte ansatte, at lederne binder et bånd fra organisationen til medarbejderen – det skal give mening, man skal se, at man gør en forskel og der skal være sammenhæng mellem retning og praksis. Dermed er det slut med trivsel som noget vi skaber uden sammenhæng til opgaverne og det er slut med at tale om ’lugten i bageriet’. Vi skal arbejde med engagement, som det der skaber både udvikling, vækst og trivsel.

Se også relevant kursus: Unik sammensat temadag med Arne Nielsson og Chris MacDonald

Redskaber

De redskaber der angives i bogens anden halvdel  er nogle bud på, hvordan man kan arbejde ledelsesmæssigt med at skabe engagement gennem sin ledelsesstil, samtaler med medarbejderne og opbygning af en kultur, hvor feedback og gensidig nysgerrighed er nøgleord. Redskaberne bygger på forskellige teoretiske tilgange og kan bruges som inspiration til egen praksis eller man kan helt bogstaveligt afprøve metoderne. Sidstnævnte vil kræve at man selv føler sig helt hjemme i at facilitere en  proces, da ikke alle redskaberne er helt ligetil.

Ingen lette og hurtige veje

Der er jo ikke nogen lette og hurtige veje til at skabe en engagerende organisation, og bogen er svær, forstået på den måde, at man skal give sig tid til at læse den, at reflektere over den ift. ens egne erfaringer fra arbejdslivet som leder, konsulent eller medarbejderrepræsentant, og lade sig inspirere til, hvad man kan bruge både tilgangen og redskaberne til i praksis.

Og bogen kan bruges som inspiration til mange forskellige elementer indenfor organisationsudvikling og ledelse. Jeg selv har bl.a. tænkt, at den både er relevant når vi skal udvikle nye typer trivselsmålinger, at vi måske skal tale om forventningssamtaler fremfor fratrædelsessamtaler, at vi skal være opmærksomme på at lederens fornemmeste opgave er at være i dialog med sine medarbejdere om mening, retning, engagement, udvikling og forventningerne til de konkrete opgaver og ikke mindst at vi skal rekruttere ledere, der har potentiale til at mestre dette.

Hvis bogens ånd skal videreføres i den måde den bliver brugt på, vil jeg foreslå, at man er flere der læser den, og tro mod bogen reflekterer sammen med åbenhed, nysgerrighed og gensidig lytning over, hvad bogen giver anledning til af nye tanker og ideer om egen ledelses- eller konsulentpraksis og om organisationens udviklingsbehov ift. arbejdet med engagement på lige netop jeres arbejdsplads.

Se også relevant kursus: Unik sammensat temadag med Arne Nielsson og Chris MacDonald

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere