Derfor skal du tage vare på dine grupper i sociale organisationer - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Derfor skal du tage vare på dine grupper i sociale organisationer

Mentaliseringsbaseret ledelse hjælper til at gøre viden forståelig og håndgribelig i interaktionen og fokuserer på vigtigheden af samspillet.

Pas-på292
Af: Psykolog Janne Østergaard Hagelquist – Center for mentalisering

Mentaliseringsbaseret ledelse arbejder med at gøre viden forståelig og håndgribelig i interaktionen og fokuserer på vigtigheden af samspillet. Fra kun at kigge på mentalisering som et samspil mellem den udsatte og den sociale medarbejder, begynder man at se udfordringer i hvordan man tænker det ind i organisationen, og får det integreret.

Se også relevant kursus: Robuste skrøbelige ledere skaber bedre resultater

Arbejdet i døgninstitutioner, krisecenter og væresteder er en højrisikoaktivitet. I mit arbejde med udsatte børn, unge og voksne møder jeg teams og grupper, som har det svært med at leve med de mange følelser, der er på spil og ledere, som mangler redskaber til at håndtere reaktionerne. Det er i de seneste år blevet tydeligt for mig, at man i mentaliseringsbegrebet også kan finde redskaber, der får teams og grupper på ret køl og ruster medarbejdere og ledere til en dagligdag med mange følelser.

At arbejde med traumatiserede og omsorgsvigtede er en højrisikoaktivitet.
Sociale organisationer er kendetegnet ved arbejde i et intensivt miljø med mange spidsbelastninger, og hvor følelserne går op og ned. Dagligdagen byder på mange gode oplevelser med de udsatte, men også mange følelser, projektioner og negativitet.

Meget omsorgsarbejde foregår i dag i teams og grupper, som sammen løser behandlingsopgaven. Her forventes det, at den sociale medarbejder har et højt social engagement og psykisk nærvær.

Gruppen – et samlingspunkt for følelser

I en sådan setting er der alle muligheder for at få følelserne i spil, og det kræver sin mand/kvinde at finde den rette balance i sig selv. Som pædagog er du nød til at være åben, give noget af dig selv og vise nærvær. Og i en gruppe, hvor alle er i denne indstilling, er man også eksponeret og sårbar – overfor sig selv og andre.

Mennesker er som resonanskasser, så når man slår en tone eller en følelse an, står den længe. Arbejdspladsen og gruppen er ofte udgangspunktet for, hvorfra ens verden udspringer. Arbejdspladsen er samtidigt samlingspunkt for følelser, projektioner og de udsattes historier. Dette sammen med de hændelser, der udspiller sig i dagligdagen bliver en del af gruppens samlede virkelighedsopfattelse.

Miljøet bliver der hvor projektionerne spiller sig ud.

Bølgeeffekter

Når grupper eller medarbejdere er under pres, intensiveres de projektive processer, og jo mere pressede ledere og medarbejdere er, desto mere udsatte er de for at identificere sig med projektionerne.

Hvor man i en mindre presset sammenhæng kan handle reflekteret, forbliver disse følelser under spidsbelastninger tit ureflekterede og projekteres videre. Det kan være fra pædagog til leder, til andre kollegaer, til forældre eller i sidste ende tilbage til den udsatte. Følelserne kan tage alle mulige retninger og forbinde alle mulige punkter både i organisationen og i gruppen kun afgjort af situation og timing.

Det er et flydende spil – et slags forbundet kar kaldet parallelle processer.

Mentalisering som medicin

Disse følelsestilstande er konstanter i sociale organisationer. Og som leder skal man holde et vågent øje med frustrationsniveauet i gruppen, og hvorledes den enkelte sociale medarbejder trives i dette miljø. Der kræver, at man hele tiden har ”fingeren på telegram-tråden” og fornemmer om gruppen trives eller er under nedslidning.

Mentalisering er evnen til at forstå egne og andres handlinger som motiveret og forårsaget af mentale tilstande såsom følelser, tanker og behov. Teorien om mentalisering knytter sig til tilknytningsteorien og har dermed fokus på relationen mellem bl.a. voksen og barn som et væsentligt fokus for udvikling og forandring.

Metoden er anerkendt som en af de bedste i arbejde med udsatte børn og unge, fordi den både hjælper med at bygge en god relation til barnet eller den unge, og samtidig skaber retning og optimisme i det pædagogiske arbejde. Mentalisering ses også i stigende grad som et redskab i håndtering og ledelse.

Parallelle processer involverer mentaliseringssvigt og ligesom at mentalisering smitter, så smitter mentaliseringssvigt også. En mentaliserende tilgang kan hjælpe den sociale medarbejder til forstå, hvordan vi reagerer på frustration, frygt, irritation og manglende forståelse. Såvel som viden om parallelle processer kan støtte til at forstå, hvad der er i spil.

Mentaliseringsbaseret ledelse

At arbejde mentaliseringsbaseret hjælper til at gøre denne viden forståelig og håndgribelig i interaktionen og fokuserer dermed på den afgørende fælles faktor, nemlig vigtigheden af samspillet. Fra kun at kigge på mentalisering som et samspil mellem den udsatte og den sociale medarbejder, begynder man at se udfordringer i, hvordan man tænker det ind i organisationen, og får det integreret.

Dette sker ud fra en stigende erkendelse af, at der er behov for at kigge rammerne omkring det social faglige arbejde efter i sømmene. Kun i et trygt og sikkert arbejdsmiljø, har den sociale medarbejder mulighed for at give sig fuldt hen til sin opgave, at støtte og udvikle de udsatte.

Se også relevant kursus: Robuste skrøbelige ledere skaber bedre resultater

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere