Ledelse gennem organisatoriske ressourcepersoner - boganmeldelse - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Ledelse gennem organisatoriske ressourcepersoner – boganmeldelse

Er du leder, så er denne bog noget for dig. Her får du en boganmeldelse af bogen: Ledelse gennem organisatoriske ressourcepersoner.

Ledelse gennem organisatoriske ressourcepersoner

Af Grete Skovhus, Faglig leder ved Børne- og Familierådgivningen SydAnmeldelse af Ledelse gennem organisatoriske ressourcepersoner af Frode Boye Andersen (red.)

Bogen Ledelse gennem organisatoriske ressourcepersoner retter sig ikke blot mod formelle, organisatoriske ledere og de i bogen benævnte ressourcepersoner. Den vil være anbefalelsesværdig at læse også for de medarbejdere, der måtte gå med overvejelser om enten at søge eller takke ja til en funktion som mellemleder i en eller anden forstand, hvad end det drejer sig om koordinatorrolle, projektlederrolle, teamleder eller noget dertil beslægtet.

Se også relevant kursus: Bliv fremtidens leder

En række fagpersoner med forskellig baggrund har i bogen skrevet et indlæg, hvor forfatterne fra hver sit perspektiv beskriver de udfordringer, der er i en efterhånden så udbredt organisationsform med henholdsvis ledere med personaleansvar og de mange typer mellemledere, der i bogen beskrives med det overordnede begreb organisatoriske ressourcepersoner.

Gennem tiden er mellemlederrollen ofte blevet benævnt som værende ”lusen mellem to negle”, forstået som de vanskeligheder og dilemmaer, der kan opstå ved at være placeret imellem henholdsvis personaleleder og medarbejdere i afdelingen, herunder for mellemlederen ofte tidligere eller nuværende kolleger. Bogen belyser fra forskellige perspektiver de vilkår samt udfordringer, mellemlederen møder, når han/hun – formelt set uden ledelsesbeføjelser – ofte alligevel kommer til at fungere ledende i organisationen.

Forfatterne i bogen nuancerer dette med en række eksempler på de udfordringer, det kan give; i særlig grad i de tilfælde, hvor ressourcemedarbejderen rekrutteres fra kollegagruppen, og vedkommende således har sideordnede kolleger. Men også de problemer, der kan opstå, såfremt man ikke er tilstrækkelig bevidst om egen og personaleleders rolle. Der bliver sat ord og begreber på nogle faktuelle forhold – blandt andet i forhold til den på flere måder svære disciplin at udøve ”kollegaledelse” uden at have mandat til at sanktionere, men alene at kunne ”styre”, vejlede etc. ved hjælp af en personlig autoritet. Samt på vigtigheden af at man i den forbindelse som mellemleder autoriseres med en passende titel og en uddelegeret autoritet for at kunne lykkes med opgaven, idet en sløret eller ambivalent titel kan medføre vanskeligheder i forhold til at kunne fremtræde med samt anvende en passende autoritet. Netop disse nuanceringer, synes jeg, er interessant læsning, da de sår nogle tanker til en videre refleksion og konstruktive drøftelser.

Begreberne ledelse, magt og autoritet bliver gennemgået, blandt andet i kapitlet om ledelse ud fra et psykodynamisk perspektiv. Særligt det kapitel, synes jeg, var tankevækkende at læse: hvordan det at påtage sig en (mellem)lederrolle aktiverer forskellige bevidste og ubevidste erindringer fra barndommen. Herunder hvordan der ved reaktioner hos kollegaer og påvirkning af relationer i organisationen kan trækkes en linje tilbage til barndom og opvækst – til erfaringer med eksempelvis en i familien ”forfremmet (foretrukket) søskende” blandt flere og den misundelse, det kan afstedkomme. Set i det perspektiv kan det egentlig være let at forstå, hvorfor der i en organisation kan opstå så mange dynamikker, der kan være svært styrbare, hvis man ikke har opmærksomhed på betydningen heraf og får arbejdes med relationerne.

Således vil bogen Ledelse gennem organisatoriske ressourcepersoner fint kunne anvendes som grundlag for drøftelse i organisationen mellem de respektive ledelsespersoner. Jeg vil være så optimistisk at vurdere, at rigtig mange faldgruber ville kunne, om end ikke helt undgås, så minimeres ved en øget indsigt i og bevidsthed om handlemønstre.

Se også relevant kursus: Bliv fremtidens leder

Sammenfattende vil jeg betegne bogen som letlæst i forhold til en del anden ledelseslitteratur, jeg har været præsenteret for, der grundet indhold af mere teoretisk stof har været ”tungere” læsning. Selv om der er en naturlig sammenhæng mellem de enkelte kapitler, der som nævnt er skrevet af forskellige forfattere, vurderer jeg, at der vil være mulighed for, at læseren kan dykke ned og læser de enkeltstående afsnit. Efter næsten hvert kapitel er der i øvrigt den hjælp at hente, at der er en afrunding/repetition af indhold, hvilket er en styrke til at fastholde overblikket. Bogen giver ikke som sådan løsninger på de mange problematikker. Men den medvirker til bedre at kunne forstå, at noget i rollen som mellemleder ikke vil kunne være anderledes under de givne forudsætninger i organisationerne, og dermed på en måde hjælpe til at afklare samt legalisere, at det vitterligt er en svær disciplin!

I perioden her, hvor jeg har læst bogen, er der således ikke kun sket en kobling til min hverdag og nuværende praksis som mellemleder, men flere både ”billeder” og erindringer fra mit arbejdsliv i øvrigt er løbet gennem mit hoved og har bidraget til at se situationer fra flere perspektiver.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere