Seminarer
børn og unge
Artikler

Børn & unge

Området for børn og unge er i konstant udvikling. Der sker nye tiltag, ændringer i lovgivningen, nye problematikker opstår m.m. Derfor skal du være opdateret på, hvad der rører sig. Hos Seminarer.dk stræber vi efter at være på forkant med de nyeste tiltag, brugbare redskaber samt den nyeste forskning.

Behandling af chok og traumer hos børn: Lea og glaskuglen, en case

Behandling af chok og traumer hos børn: Lea og glaskuglen, en case

Læs her en case, der illustrerer, hvordan en kropsligt orienteret tilgang kan bruges til at forløse chok og traumer hos børn.

Omsorgstræthed – Det kræver sit menneske at arbejde med mennesker

Omsorgstræthed – Det kræver sit menneske at arbejde med mennesker

Du bruger dig selv, når du arbejder med andre mennesker, f.eks. inden for det pædagogiske felt. Det kan føre til omsorgstræthed. Her fortæller pædagog Rikke Smedegaard Hansen om sine erfaringer med, hvorfor omsorgstræthed opstår, og kommer med bud på, hvordan den forebygges og afhjælpes.

Når selvskade bliver digital

Når selvskade bliver digital

Læs her vores interview om online selvskade med psykolog Lotte Rubæk, der er leder af "Team for selvskade".

Psykologisk tryghed – en mulig vej til en kollaborativ kultur

Psykologisk tryghed – en mulig vej til en kollaborativ kultur

Det professionelle samarbejde har mange steder udviklet sig fra noget kollegialt til noget organisatorisk og fra noget koordinerende til noget refleksivt. Teamet skal også gerne gå fra at være noget strukturelt til noget kulturelt, hvor psykologisk tryghed kan være en vej.

“Vi skal tale om sorgen og gå til den sørgende med respekt”

“Vi skal tale om sorgen og gå til den sørgende med respekt”

På Lis Nielsens CV står bl.a. “familieterapeut” og “sorggruppeleder for børn og unge”, og nu har hun føjet endnu en titel til CV’et efter at være blevet uddannet som certificeret sorgvejleder. Læs her, hvordan hun oplevede Sorgvejlederuddannelsen.

Louise om uddannelsen i metakognitiv terapi: ”Jeg blev enormt inspireret!”

Louise om uddannelsen i metakognitiv terapi: ”Jeg blev enormt inspireret!”

Her kan du læse om, hvordan psykolog Louise Rytter Højmark oplevede uddannelsen i metakognitiv terapi, og hvordan hun bruger den nye viden i sit arbejde med børn og unge.

3 hurtige til Pernelle Rose om børns skilsmisseoplevelser

3 hurtige til Pernelle Rose om børns skilsmisseoplevelser

I juni har vi opstart på en 2-dages efteruddannelse for samtalegruppeledere, der arbejder med børn, som lever med skilsmisse. I den forbindelse har vi stillet 3 spørgsmål til Pernelle Rose, som, foruden at undervise på uddannelsen, bl.a. er ph.d. i børns oplevelser med skilsmisser og samtalegrupper.

Lyt til podcast: Uro i klasserne

Lyt til podcast: Uro i klasserne

Lyt her til psykolog og ph.d., Rasmus Alenkærs, podcast, hvor han stiller skarpt på uro i skoleklasserne, konsekvenserne af uroen, og hvad der kan gøres ved den.

Bettina går til kamp mod stress hos børn & unge

Bettina går til kamp mod stress hos børn & unge

Et stigende antal børn og unge oplever at være stressede, og det kalder på indsatser for at hjælpe disse børn og unge. En af dem, der er gået ind i kampen for at forebygge og afhjælpe stress hos såvel børn som unge, er ergoterapeut Bettina Nielsen. Det har hun gjort ved at uddanne sig til certificeret børne-stressvejleder, også kaldet StressBuster.

Debatindlæg: Barnets Lov

Debatindlæg: Barnets Lov

Regeringen har lanceret Barnets Lov, men løser den de nuværende problemer i forbindelse med børnesager? Læs her cand.jur., Bente Adolphsens, debatindlæg om loven.

Pernille er klar til at hjælpe stressede børn & unge

Pernille er klar til at hjælpe stressede børn & unge

Læs med her, hvor terapeut og familiebehandler, Pernille Hoffmann, fortæller om sin oplevelse med at tage den digitale uddannelse til certificeret børne-stressvejleder, også kendt som "StressBusters".

Skab udvikling og trivsel hos børn vha. “Frydlege” – Case

Skab udvikling og trivsel hos børn vha. “Frydlege” – Case

Læs her en case om, hvordan "Frydlege" kan bruges til at skabe udvikling og trivsel hos børn med følsomme nervesystemer. Casen er lavet af psykolog Marianna Ruby Horsholm, som bl.a. arbejder med behandling af børn og unge med angst og depression.